الاثنين، ٣١ أغسطس ٢٠٠٩

علشان خاطر بلدنا

علشان خاطر بلدنا

علشان خاطر بلدنا لازم نعمل المستحيل ... بلدنا مصر لازم نشيلها فى عنينا ... وقفه مصريه علشان نصلح البلد ديه ... كل دى شعارات بنقولها ونبين اننا بنحب بلدنا بالكلام ،، لكن فين الفعل اللى بجد ... فين الافعال اللى تقول اننا فعلا بنحب البلد دى؟؟

طبعا المدونات اتاحت لينا كلنا مجتمع خاص بينا لكن مش منعزل عن العالم الخارجى لكن بيكمله ... وكمان مش كلنا عارفين بعض ,,, علشان كده الحاجه الى هنعملها مش هتكون علشان حد لكن هتكون علشان انت وانتى تكون وتكونى احسن من كده مش علشانى ولا علشانه ولا علشانها .. .

انا عاوز اطرح سؤال ... ليه احنا دايما بنتهم الحكومه انها مقصره ؟؟ هى فعلا مقصره لكن ليه مش وجهنا التهم دى واللوم لينا احنا نفسنا ؟؟ ليه مش قلنا اننا احنا اللى بنعمل حاجات تخلينا مش نستحق غير حكومه زى دى ؟؟ وليه بنوجه اللوم دايما للريس ومش بنوجه اللوم لنفسنا وابونا واخونا واهلنا اللى انتخبوه ؟ " طبعا الرد هيكون هو جه غصب عنا بس صدقونى مفيش حاجه غصب يعنى مثلا والدى راجل على نياته جدا وطيب لأقصى درجه يوم انتخابات الرئاسه بقوله هتدى صوتك لمين رد عليا رد غريب قاللى : يابنى هو الريس اديته صوتى او مدتوش له هينجح هينجح .

انا مع اللى بيقول الرئيس مقصر والحكومه مقصره ... لكن احنا كمان مقصرين ... كلنا قصرنا فى حق نفسنا وفى حق بلدنا .. ليه بنحب نلوم غيرنا وننسى نفسنا ,,,, طيب انا ممكن أدخل معاك ومعاكى فى تحدى ,, تيجى نشوف هنقدر نلوم ونعاتب نفسنا ولا لأ ؟؟ ولو قدرنا اتحدى اننا نطلع قصرنا .. طيب هسأل سؤال تانى ... كام مره شفت حاجه غلط وغلط وانا مالى؟؟ أجاوب بدالك ؟؟ كتيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر.. دى على فكره اجابتنا كلنا انا وانت وانتى .

تيجى مع بعض كده نشوف حل للبلد دى ؟؟ تيجى نحاول نحل اللى نقدر عليه ... ندور حتى على حلول ؟؟ اهو نعمل اى حاجه .... نشوف حل لمشكله زى الاسكان زى التعليم ... وأكيد كل واحد عنده اقتراح وانا هبدأ مثلا مشكله زى الاسكان انا اقتراحى اننا نحاول نحصر البيوت اللى مش فى حد بيسكنها .. على سبيل المثال فى قريتنا حوالى أكتر من نصها بيوت خاويه على عروشها مش فى بنى آدم بيسكنها .. لو الحكومه وضعت تشريع مش بيتيح للأسره غير شقه او بيت واحد هتتحل الازمه بسرعه جدا لان المعروض هيكون كتير ... بس ياريت الشعب المصرى مش يستعمل ذكاءه المعتاد اللى موديه ورا على طول .. يعنى يقول مثلا احنا هنا ساكنين علتين فى البيت ده ... ابعت يا جدع عيله للبيت اللى فى البلد ... يبقى ولا كأنك يا أبو زيد ما غزيت .!!

نفسى ومنى عينى اشوف الشعب المصرى بيخاف على بعضه بيحب الخير لكل الناس ... ليه انت تعيش وعندك بيتين وتلاته واربعه وغيرك بيحلم بس بأوضه ؟؟ ليه مش تحس انك كنت ممكن تكون مكانه ... ده حتى الاسلام بيقول " من فرج عن مؤمن كربه من كرب الدنيا فرج الله عنه كربه من كرب يوم القيامه " ... تيجى نحسبها صح؟؟

اتمنى يكون فى تعاون معايا .... والاقتراحات هتتنقل من التعليقات لصفحة المدونه باسم صاحبها يعنى مش فى حد يآخد اقتراح حد وينسبه لنفسه ............ وخلى بالك من افكارك.


بقلم

المصـــــــــــــــــرى


هناك ١٤ تعليقًا:

حسن حنفى يقول...

مقدرش علي زعلك والله :d

بس انا الايام دي مشغول اوي في موضوع الكليه والكلام ده كله ومش بقيت بدخل علي النت الا قليل اووي

almasry يقول...

حسن حنفى


بس انا بس قلقت عليكى طيب اعمل تليفون ياراجل

عموما الحمد لله انك بخير

mahasen saber يقول...

اقتراحاتك واحلامك جميله بس من الاسباب اليى ممكن تخليها بعيده شويه عن التنفيذ وربنا يخيب ظنى يعنى

اننا شعب انشغلنا بلقمة العيش قوى ودى فى حد ذاتها تكسر عين اى شعب
وثانيا اننا اتعودنا على كلمة وانا مالى وبقينا بنطبقها صح قوى كمان

........
بشكرك على زيارتك مدونتى بس مش فاهمه هو حضرتك مش فاهم ايه عندى بالضبط وانا تحت امرك ممكن افهمك واوضحلك
رمضان كريم عليك وعلى كل من تحب وايام مباركه على الجميع

almasry يقول...

mahasen saber


كلامك مظبوط تماما


احنا عاوزين تغيير فى الشعب وده رايى



تحياتى لمرورك

**sad smile** يقول...

السلام عليكم

بووست جميل ومفيد جدا

بشكرك جدا على البوست المميز ده

بس مش عارفة عندي أحساس

إننا مش هنقدر نغير حاجة

لأن الشعب مش هيتغير

إلي أتربى على حاجة عمروا مهيقدر

يغيرها

والشعب أتربى على الفوضى

وعمروا مهيقدر يتغير للأسف

أتمنى لك التقدم في التدويين

دمت بكل ود

تحياااتي

dark angel

كيكى عوووووو يقول...

وطب انا اعمل ايه عشان متزعلش وتعرف ان الواحد بقى يقعد نادر اوى!!!
اسلفك تلاتة جنية!!!
@فيك الخير والله@ اصيل والمصحف يامصرى
احسسسسسسسسسسسسسن من ناس كتير
وكمان مش عايزك تفتكر ان جايه ارد كومنت ولا حاجة عشان انا اصلا مش بحب كدة بس مترددة افهمك ازاى انه فعلا غصب عنى!!!! وانت كنت هناك فى لقاء حلوة الاشتغالة دى تصدق؟؟ دة كان امتى دة فى الحلم طب مجتش سلمت عليه لية؟؟ يامرسى
عموما ياعمونا علشان خاطر بلدنا نعيب زماننا والعيب فينا ولا عيب ل...........

almasry يقول...

very sad



كلامك مظبوط


وده اللى انا حاولت اثيته



شكرا على مرورك

almasry يقول...

كيكى عوووووو


هتصالحينى ب 3 جنيه



محسسانى شركة فودافون هتصالحنى



لا ياستى


انا ممكن تصالحينى بحاجه احسن


انك تآخدى بالك من حالك ومن نفسك

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

كل سنه وحضرتك طيب

ربنا يجعله عيد سعيد عليك

وعلى الاسرة الكريمه

صفــــاء يقول...

الحمد لله الواحد فى البلد دماغه بقت فله خاليه من الأفكار خاليه من الدسم

كل سنه وانت طيب وخلى الدسم فى الكحك كفايه علينا

king يقول...

ايه الحلاوة دي

almasry يقول...

ليس فقيرا من يحب



وحضرتك طيب/طيبه



وشكرا على المرور الكريم

almasry يقول...

صفاء



وكل سنه وانتى كمان بخير وسعاده



ومتقلقيش على اخوكى من كحك العيد



شكلك عاوزه واحده

almasry يقول...

king


شكرا يا عيوووووووووووووووووووووود



هنشوفك أكيد قريب فى الكليه